مقدمه ای بر مشکلات نرم افزاری سیستم عامل اندروید:

اکثر مشکلاتی که برای گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید پیش می آید، از نرم افزار نشات می گیرد اما بیشتر افراد این مشکلات را گردن سخت افزار انداخته و برای رفع آن ها به مغازه های موبایل فروشی مراجعه می کنند و متحمل هزینه های سنگینی می شوند. برخی از تعمیرکارها که از قضا روزگار تعدادشان نیز اندک است از جهل شما نسبت به این موضوع سو استفاده کرده و با بیان چند اصطلاح تخصصی که خودشان هم متوجهش نمی شوند، حسابی پول به جیب می زنند و به عبارتی کلاه شما را بر می دارند. حتی اگر تعمیر کار منصف هم باشد باز هم هزینه ای اندک از شما دریافت می کند چراکه برای رفع مشکل گوشی دل بندتان مقداری از وقت خود را صرف کرده است.آموزش تصویری ورود به محیط Safe mode در اندروید و رفع مشکلات نرم افزاری سیستم عامل

حالا اگر بدایند که شما هم می توانید مانند یک تعمیرکار خبره ۸۰ درصد مشکلات نرم افزاری گجت های اندرویدی را خودتان و با صرف وقتی اندک حل کنید، قطعا در فکر زدن یک مغازه فرو خواهید رفت!

کسانی که از کامپیوتر های شخصی یا لپ تاپ ها استفاده می کنند به خوبی می دانند که سیستم عامل ویندوز در ایران باید به صورت دوره ای و معمولا ۶ ماه یکبار تعویض شوند چراکه سیستم عامل های موجود در ایران تماما کپی هستند و پس از گذشت چند ماه دچار مشکل شده و دیگر آن بازدهی اولیه را نخواهند داشت! اما اندروید کاملا متفاوت است. شما اگر سال ها هم از این سیستم عامل محبوب استفاده نمایید به شرط آنکه برنامه های مخرب را روی ان نصب نکنید، با روز اولش هیچ تفاوتی نخواهد کرد. پس تا به حال قطعا متوجه شده اید که تمامی مشکلاتی که برای گوشی هوشمند، تبلت و یا حتی فبلت مبتنی بر سیستم عامل اندروید شما پیش می آید از جهل و نادانی شخص شخیص شما نشات می گیرد. این خود شما هستید که با نصب نرم افزار های بی نام و نشان و مخرب پای مشکلات متعدد را به گجت دوست داشتنی خود باز می کنید.

آموزش تصویری ورود به محیط Safe mode در اندروید و رفع مشکلات نرم افزاری سیستم عامل

کند شدن سیستم عامل، تبلیغات تهدید آمیز، باز شدن صفحات متعدد و ناخواسته در مرورگر، هنگ کردن های بی دلیل سیستم عامل، ریستارت شدن بیش از حد گوشی و… از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است با نصب نرم افزار های مخرب گریبان گیر شما شوند. پس اگر شما هم با چنین مشکلاتی سر و کله می زنید در ادامه آموزش همراه ما باشید.

شرح مشکل مورد بحث:

گوشی های هوشمند، تبلت ها و همچنین فبلت های اندرویدی گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می شوند که نرم افزاری هستند و به راحتی توسط کاربر قابل حل می باشند. کافیست تا به محیط Safe mode وارد شده و راه حل مشکل را جستجو کنید.

راه حل مشکل:

ابتدا باید مطمئن شوید که مشکل دستگاه شما نرم افزاری بوده و حتی اگر نرم افزاری می باشد، باید مطمئن شوید که از رام اصلی دستگاه نیست. برای این کار باید وارد محیط Safe mode شوید. ورود به این محیط در گوشی های مختلف متفاوت است که در کادر زیر توضیح داده شده است.


– ورود به محیط Safe mode در گوشی های سامسونگ:

۱- ابتدا گوشی را خاموش نمایید.

۲- حالا کلید Power را نگه دارید و گوشی را روشن نمایید.

۳- به محض نمایش لوگو سامسونگ دست خود را بر روی Volume پایین نگه داشته و تا زمانی که گوشی کاملا روشن نشده آن را رها نکنید.

۴- در صورتی که مراحل فوق را درست انجام داده باشید محیطی با رزولیشن پایین تر مشاهده خواهید کرد که در کناره سمت چپ پایین صفحه عبارت Safe mode نوشته شده است.

آموزش تصویری ورود به محیط Safe mode در اندروید و رفع مشکلات نرم افزاری سیستم عامل

لطفا توحه کنید که: با خاموش و روشن کردن گوشی و یا Restart آن، از حالت Safe mode خارج می شوید.

– ورود به محیط Safe mode در گوشی های سونی، ال جی، htc، هوآوی و اکثر برند های دیگر:

۱- کلید Power گوشی را نگه دارید تا پنجره زیر ظاهر شود.

آموزش تصویری ورود به محیط Safe mode در اندروید و رفع مشکلات نرم افزاری سیستم عامل

۲- حالا بر روی گزینه Power off تاچ کرده و نگه دارید تا پنجره زیر ظاهر شود.

آموزش تصویری ورود به محیط Safe mode در اندروید و رفع مشکلات نرم افزاری سیستم عامل

۳- گزینه ok را انتخاب نمایید تا وارد محیط Safe mode شوید.

۴- در صورتی که مراحل فوق را درست انجام داده باشید محیطی با رزولیشن پایین تر مشاهده خواهید کرد که در کناره سمت چپ پایین صفحه عبارت Safe mode نوشته شده است.

آموزش تصویری ورود به محیط Safe mode در اندروید و رفع مشکلات نرم افزاری سیستم عامل

لطفا توحه کنید که: با خاموش و روشن کردن گوشی و یا Restart آن، از حالت Safe mode خارج می شوید.


پس از ورود به محیظ Safe mode اگر مشکلات باز هم پابرجا بود که ایراد دستگاه شما یا سخت افزاری بوده و یا از رام اصلی دستگاه می باشد اما اگز در این محیط مشکلات مد نظر شما وجود نداشت پس قطعا مشکل شما نرم افزاری بوده و با چند کار ساده کاملا حل می شود.

اگر مشکل دستگاه شما از نرم افزار نشان بگیرد و در اثر نصب نرم افزار های مخرب به وجود آمده باشد در این محیط هیچ مشکلی را مشاهده نخواهید کرد چراکه:

– در این محیط تنها اپلیکیشن های پیش فرض که از ابتدا توسط کمپانی نصب شده اند فعال می باشد.

– در این محیط نرم افزار هایی که شما نصب کرده اید کاملا غیر فعال بوده و در دسترس نیز نمی باشند.

– در این محیط نرم افزار هایی که شما نصب کرده اید قابل حذف شدن می باشند.

– نرم افزار های مخربی که در محیط اصلی سیستم عامل قابل حذف شدن نبوده اند، در این محیط قابل حذف شدن می باشند.

حالا زمان آن رسیده است که عیب یابی نرم افزاری را شروع نمایید. اگر نرم افزار مخرب را می شناسید که خیلی سریغ سر وقت آن رفته و کاملا راحت و بی دردسر آن را حذف نمایید. اما اگر آن را نمی شناسید نکات زیر در پیدا کردن ان به شما کمک خواهند کرد.

– ابتدا اپلیکیشن هایی که فکر می کنید برای دستگاه شما مشکل ایجاد کرده اند را لیست نمایید.

– حالا به ذهن خود فشار بیاورید و سعی کنید به خاطر بیاورید که از چه تاریخی این مشکلات شروع شده اند. سپس نرم افزار هایی که قبل از این تاریخ نصب کرده اید را از لیست متهم ها حذف نمایید.

– حالا چندین نرم افزار مختلف با ویژگی های گوناگون در اختیار دارید که یکی از آن ها متهم اصلی پرونده است.

– تمام هوش خود را به کار گیرید تا بتوانید مشکل را با اپلیکیشن های مورد نظر مطابقت دهید. برای مثال نصب شدن خودسرانه اپلیکیشن هایی که به زبان چینی می باشند بیشتر از دست اپلیکیشن هایی با زبان چینی بر می آید! یا مثلا کند شدن سیستم عامل در اکثر اوقات مربوط به نرم افزار هایی می باشند که حجم زیادی از دیتا را بر روی گوشی شما ذخیره کرده اند.

– اگر با بررسی موارد بالا باز هم نتوانستید متهم اصلی پرونده را پیدا کنید پیشنهاد ما این است که از آخرین اپلیکیشنی که نصب کرده اید و به آن مشکوک می باشید شروع کرده و همینطور ادامه دهید تا بالاخره اپلیکیشنی که باعث ایجاد مشکل اصلی شده است را پیدا نمایید.

اگر موارد بالا مشکل شما را حل نکرد، دستگاه خود را reset factory کرده و بهتر است بدانید که با انجام این کار گوشی شما به روز اولی که آن را از مغازه دار تحویل گرفته اید باز می گردد. یعنی تمام اطلاعات شما از قبیل اپلیکیشن ها، تصاویر، فایل های صوتی و… حذف می شوند اما مشکل شما کاملا حل خواهد شد.

امیدوارم این آموزش به شما در حل مشکلات دستگاه اندرویدیتان کمک کرده باشد. موفق باشید!