یکی از مشکلات اساسی موجود در سیستم عامل اندروید که کاربران مبتدی و حرفه ای با آن روبرو هستند متوقف شدن ناگهانی برنامه و بازی است. برای مثال شما وارد منوی گوشی شده و بر روی آیکون یک بازی و یا نرم افزار ضربه می زنید تا برایتان اجرا شود ولی به صورت ناگهانی با پیام متاسفانه، برنامه متوقف شده است یا Unfortunately (App Name) has stopped مواجه می شوید. این پیغام ممکن است زمانی که شما در حال بازی کردن یا کار کردن با برنامه باشید نیز نمایش داده شود، حتما این پیغام برای شما آزار دهنده خواهد بود، درست است؟ خوشبختانه راه های مختلفی برای رفع این خطای پایه ای در این سیستم عامل وجود دارد. از آن جایی که حجم زیادی از نظرات دریافتی در بازی ها و برنامه های اندرویدکده از کاربران را متوقف شدن تشکیل می دهند تصمیم گرفتیم آموزشی برای رفع این خطا بر روی سایت قرار دهیم. با ما همراه باشید!

نکته: در مرحله اول باید توجه داشته باشید که دلیل نمایش این خطا وجود اشکال در فایل های دریافتی از سایت ها و مارکت های مختلف نیست زیرا در مواردی شما این خطا را از طرف برنامه های سیستمی مثل گالری، مخاطبین و غیره نیز ممکن است مشاهده کنید.

۱- پاک کردن فایل های ذخیره شده اپلیکیشن:

این روش برای زمانی که شما خطای متوقف شدن برنامه را از طرف گالری، مخاطبین، لانچر اصلی و غیره دریافت می کنید بسیار مناسب و کاربردی بوده و برای تمامی دستگاه های اندروید با هر نسخه از اندروید یکسان است.

برای این کار وارد منوی گوشی شده و تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید. از قسمت Applications به مدیریت Applications وارد شوید. به سمت چپ یا راست سوایپ کرده و لیست برنامه و بازی های نصب شده بر روی دستگاه ها را باز کنید. با اسکرول کردن به پایین نرم افزار مورد نظر را پیدا کرده و باز کنید. در این جا شما با ضربه زدن بر روی گزینه های Clear data و Clear cache می توایند دیتا و کش برنامه را حذف کنید.

آموزش رفع خطای متوقف شدن برنامه و بازی در اندروید

نکته: با پاک کردن کش برنامه هنگام اجرای برنامه برای اولین بار سرعت اجرای آن کاهش می بابد که البته در دفعات بعد این مشکل وجود نخواهد داشت. با پاک کردن دیتا همه داده های اعمال شده از جمله فایل ها، تنظیمات و حساب ها از بین خواهند رفت.

۲- آزاد کردن حافظه رم و پردازش:

یکی از دلایل متوقف شدن بازی و نرم افزار ها کمبود فضای لازم برای اجرای اپلیکیشن هاست. به این صورت که به دلیل اجرای تعداد زیادی بازی و نرم افزار در پس زمینه گوشی میزان قابل توجهی از فضای پردازشی دستگاه شما اشغال خواهد شد. پس هنگام دریافت پیام متوقف شدن اپلیکیشن وارد منوی گوشی شده و تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید. از قسمت Applications به مدیریت Applications وارد شوید. به سمت چپ یا راست سوایپ کرده و وارد تب Running شده و برنامه های غیر ضروری در حال ها اجرا ببندید.

۳- فورس کلوز کردن اپلیکیشن:

گاهی اوغات اپلیکیشن ها به دلیل برخی تداخل های داخلی با یک بار Force Close به روند اجرای قبلی خود باز می گردنند. توصیه میکنیم حتما هنگام دریافت پیام متوقف شدن اپلیکیشن یک بار بازی یا نرم افزار را به صورت دستی Force Close کنید.

برای این کار وارد منوی گوشی شده و تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید. از قسمت Applications به مدیریت Applications وارد شوید. به سمت چپ یا راست سوایپ کرده و لیست برنامه و بازی های نصب شده بر روی دستگاه ها را باز کنید. با اسکرول کردن به پایین نرم افزار مورد نظر را پیدا کرده و باز کنید. در این جا شما با ضربه زدن بر روی گزینه Force Close با Force Stop می توایند برنامه یا بازی به صورت کامل ببندید.

آموزش رفع خطای متوقف شدن برنامه و بازی در اندروید

۴- حذف و نصب مجدد اپلیکیشن:

در صورتی که خطای دریافتی از طرف یک برنامه پیشفرض یا سیستمی نبود، شما همچنین می توانید پاک کردن فایل های دیتا و کش را امتحان کنید. در صورتی که نتیجه ای نگرفتید هیچ نگرانی به خود راه ندهید. نرم افزار یا بازی را از روی دستگاه خودتان پاک کرده و آخرین نسخه از آن را از اندرویدکده 🙂 یا پلی استور دانلود کرده و نصب کنید.

۵- خاموش و روشن کردن دستگاه (ریبوت):

اگر دو روش قبلی هیچ تاثیری روی خطای دریافتی برایتان نداشت پیشنهاد می کنیم یک بار گوشی یا تبلت خودتان را خاموش و روشن کنید. اگر از خاموش شدن دستگاه شما مدت زیادی گذشته باشید این روش فوق العاده ساده و کاملا موثر خواهد بود. زیرا با این کار در چرخه انجام فرایند های مختلف در دستگاه شما بازیابی صورت گرفته و سیستم عامل و سخت افزار دستگاه با قدرت کارشان را از سر می گیرند.

۶- تنظیم کردن زمان و تاریخ:

اگرچه این روش پیشنهادی زیاد عقلانی نباشد ولی به صورت کاملا تجربی و بر اساس تجربه شخصی گروه فنی اندرویدکده بدست آمده است. پس حتما از هماهنگ بودن زمان و تاریخ گوشی و زمان و تاریخ جهانی اطمینان برقرار کرده و بر اساس زمان منطقه ای تنظیم کنید.

۷- آخرین چاره: انجام یک تنظیم مجدد کارخانه ای:

در صورتی که پس از انجام راه های بالا همچنان مشکل پابرجا باشد برای آخرین راه می توانید از ریست فکتوری یا بازگشت به تنظیمات کارخانه ای استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روش در آخرین قدم راه ساز بوده و مستقیما به سراغ این روش نروید. فراموش نکنید که قبل از انجام دادن ریست فکتوری حتما از اطلاعات موجود بر روی حافظه داخلی بکاپ تهیه کنید. زیرا با این کار تمامی لیست مخاطبین و پیام ها و غیره شما حذف خواهند شد.

نکته مهم: در صورتی که شما از نسخه های غیر رسمی اندروید ارائه شده توسط توسعه دهنده ها مثل سیانوژن و غیره بر روی دستگاه خودتان استفاده می کنید و با انجام روش های بالا همچنان مشکل مذکور به قوت خود باقی مانده است به دلیل وجود باگ در سیستم عامل شما خواهد بود که در این حالت استفاده از رام رسمی مخصوص دستگاه پیشنهاد می شود.

توجه: در برخی از موارد دیده شده است که بازی های عرضه شده در اندروید های ۵ و ۶ دارای اشکالاتی بوده و مستقیما خطای متوقف شدن را در اجرای اولیه به کاربر میدهد. در این صورت باید منتظر ارائه بروررسانی از طرف توسعه دهنده بازی یا سیستمی باشید که باگ های موجود برطرف شود.