در نسخه های ابتدایی تلگرام که هنوز به صورت گسترده مورد استفاده کاربران اینترنت قرار نگرفته بود شاهد به وجود آمدن مشکلات زیادی در زمینه فایل ها نبودیم. اما با مطرح شدن نام این پیام رسان در بین کاربران داخلی و خارجی خیلی سریع به میزان کاربران این مسنجر محبوب افزوده شد و با افزایش ارسال و دریافت فایل های تصویری و صوتی و غیره بین کاربران مختلف کم کم مشکل اشغال شدن فضای ذخیره سازی گوشی های هوشمند در بین کاربران دردسر ساز شد. اگر شما هم با مشکل افزایش شدید حافظه ذخیره سازی گوشی هوشمندتان توسط تلگرام روربرو هستید با اندرویدکده در پست آموزش تصویری کامل مدیریت کش تلگرام همراه شوید.

برخلاف دیگر پیام رسان ها تلگرام این توانایی را دارد که فضای ذخیره سازی گوشی شما را تا نزدیک صفر کاهش دهد. از این رو در این مواقع حتما با مشکل لود شدن تصاویر و یا دانلود موزیک و غیره مواجه خواهید شد. یکی از راه هایی که در این موقعیت به ذهن کاربران می رسد پاک کردن فایل های مختلف از روی گوشی است. اما این کار تا چه زمانی می تواند ادامه پیدا کند؟ از این رو برای جلوگیری پاک شدن فایل های موردنیازتان به منظور استفاده دوباره از تلگرام باید با مفهوم کَش آشنا شوید.


حافظه نهان (Cache) چیست؟

حافظه نهان به قسمتی از فایل ها گفته می شود که به منظور بارگزاری سریع تر محتوای از قبل مشاهده شده بر روی گوشی یا کامپیوتر ذخیره می شود. کاربرد این موضوع در زمان هایی است که کاربر درخواست پردازش داده ای را صادر می کند که در گذشته یک بار بارگزاری شده است. از این رو بدون نیاز به دریافت دوباره از منبع اصلی بسیار سریع فایل کش شده از حافظه گوشی پردازش می شود. این کار سرعت پردازش اطلاعات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

آموزش تصویری کامل مدیریت کش telegram

با منتشر شدن آپدیت های جدید برای تلگرام گزینه های جدید مدیریت کش این پیام رسان به منوی تنظیمات برنامه افزوده شده است که امکان مدیریت آسان حافظه نهان را به کاربران می دهد. با این روش شما بدون از دست دادن اطلاعات اساسی خودتان به راحتی می توانید فایل های دانلود شده توسط تلگرام بر اساس نوع آن ها پاک کنید.

۱- وارد نرم افزار تلگرام شده و با لمس دکمه منو گزینه “تنظیمات” “Settings” را انتخاب کنید.

۲- با سوایپ به سمت بالا از بخش “پیام ها” “Messages” گزینه “تنظیمات کش” “Cache Settings” را انتخاب کنید.

گزینه Keep Media:

شما با استفاده از این بخش می توانید کنترل کنید که فایل کش رسانه ای تا چه زمانی بر روی گوشی شما ذخیره شوند. با لمس این گزینه شما می توانید یکی از گزینه های “۱week” “1month” “forever” را انتخاب کنید که به صورت خودکار پس از یک هفته یا یک ماه فایل ها پاک شوند و یا اینکه برای هیچ وقت اتفاق نیافتد.

آموزش تصویری کامل مدیریت کش telegram

گزینه Clear cache:

با استفاده از این گزینه تمام فایل های رسانه ای محلی بر روی دستگاه شما پاک خواهد شد. با اینکار شما می توانید دوباره فایل های مختلف را دانلود کنید زیرا تمامی فایل ها در سیستم ذخیره سازی ابری تلگرام قرار می گیرند. این گزینه برای دستگاه های با ظرفیت ذخیره سازی کم بسیار مناسب است.

۳- با لمس گزینه “پاک کردن کَش” “Clear Cache” لیستی شامل فایل های مختلف همچون تصاویر، ویدئو ها، اسناد، موزیک، پیام های صوتی و فایل دیگر برای شما قابل مشاهده بوده که حجم اشغال شده توسط هر یک از آن ها نیز نوشته شده است.

۴- شما با تیک زدن هر مورد از آن ها و در انتها با فشار دادن دکمه قرمز رنگ “CLEAR CACHE” می توانید فایل های کش شده را پاک کرده و فضای ذخیره سازی گوشی را آزاد کنید.

آموزش تصویری کامل مدیریت کش telegram

گزینه Local Database:

این بخش از نرم افزار دارای اهمیت خاصی است پس هنگام کار کردن با آن دقت داشته باشید. با حذف دیتابیس داخلی نرم افزار تمامی پیام ها ارسال و دریافت شده در مکالمات پاک می شود. البته این به این معنا نیست شما دیگر نمی توانید پیام هایتان را مشاهده کنید زیرا تمامی دینای رد و بدل شده در فضای ابری تلگرام قرار دارند و با انتخاب یک چت دوباره پیام ها برایتان دانلود می شوند. این گزینه برای دستگاه های با ظرفیت ذخیره سازی کم بسیار مناسب است.